Rozpoczęcie pracy w charakterze opiekunki lub opiekuna osób starszych zawsze jest stresujące – szczególnie, gdy ma to być „pierwszy raz”. Niedoświadczony opiekun do seniorów nie wie, czego się spodziewać, wszystko jest dla niego nowe, a gdy w dodatku praca została podjęta za granicą, na przykład w Niemczech, stres może być potęgowany przez barierę językową. Trzeba jednak opanować emocje, aby móc dokładnie ustalić szczegóły współpracy z rodziną podopiecznego lub samym seniorem. Podpowiadamy, o co należy zadbać w pierwszej kolejności.
Zapoznanie się z podopiecznym i jego rodziną
Od tego zawsze zaczynamy, ponieważ obie strony w naturalny sposób są siebie bardzo ciekawe. Co prawda rodzina seniora, która zleca usługi opiekuńcze, z reguły bardzo dokładnie analizuje informacje na temat zaproponowanego przez agencję opiekuna, ale to nigdy nie zastąpi osobistego spotkania. Jest to również bardzo ważny moment dla samego podopiecznego, dla którego już sam fakt, iż będzie zajmować się nim ktoś obcy, może być stresujący czy krępujący.
Najczęściej pierwsze spotkanie następuje w domu podopiecznego lub w domu jego rodziny, która formalnie wynajmuje opiekunkę do zajmowania się seniorem. Warto od razu zrobić dobre wrażenie, nie wstydzić się używać języka niemieckiego, nawet jeśli zna się go tylko w stopniu podstawowym. Opiekun powinien wykazać zainteresowanie swoim podopiecznym, poprosić rodzinę o jakieś wskazówki czy określenie specjalnych życzeń. Dobrze będzie także zapytać o zwyczaje seniora, jego pasje, codzienne rytuały, bo to wszystko bardzo pomoże w pierwszych tygodniach pracy.
Rada
Podczas pierwszego spotkania następuje również wymiana telefonów. Jednym z podstawowych obowiązków opiekuna do seniora jest regularne kontaktowanie się z rodziną i zdawanie relacji np. z przebiegu rehabilitacji czy apetytu podopiecznego w danym dniu.
W dobrym tonie będzie też przedstawienie opiekuna sąsiadom, przynajmniej tym najbliższym, dzięki czemu nie będą oni zaskoczeni, że po klatce schodowej czy obejściu domu kręci się ktoś obcy.
Warunki mieszkaniowe
Zwyczajowo opiekun do seniorów otrzymuje własne miejsce do spania i zachowania prywatności. Najczęściej jest to po prostu jeden z pokoi w mieszkaniu podopiecznego. Rzadziej zdarza się, że opiekun ma do własnej dyspozycji całe mieszkanie – takie sytuacje mają miejsce wtedy, gdy został wydzielony osobny lokal mieszkalny z domu seniora lub też mieszkanie znajduje się w tym samym budynku wielorodzinnym.
Oczywiście warunki mieszkaniowe są ustalane przed zawarciem umowy – opiekun wcześniej dowiaduje się, jakie lokum zaoferuje mu konkretna rodzina, której bliskim ma się zajmować. Jeśli cokolwiek jest niezrozumiałe lub nieprecyzyjne, uszczegóławiają to pracownicy Ambercare24.pl, aby zapewnić opiekunowi maksymalny komfort i poczucie bezpieczeństwa.
Po przyjeździe na miejsce rodzina seniora musi pokazać opiekunowi jego pokój lub mieszkanie, a także dokładnie wytłumaczyć różnego rodzaju kwestie techniczne i eksploatacyjne. Opiekun musi wiedzieć, gdzie znajduje się główny zawór wody, gdzie jest skrzynka z bezpiecznikami, gdzie szukać zaworu gazu etc. Dodatkowo opiekun musi otrzymać spis telefonów do różnych służb oraz fachowców, z których usług korzysta senior lub jego bliscy.
Z punktu widzenia opiekuna ważne jest również to, aby koniecznie zapytać rodzinę seniora o:
- Różnego rodzaju nietypowe rozwiązania zastosowane w mieszkaniu – na przykład specyficzny system zamykania drzwi czy okien;
- Kod do alarmu, jeśli takowy znajduje się w mieszkaniu/domu;
- Wskazanie najbliższych czy najlepiej zaopatrzonych sklepów, aptek i innych miejsc, które opiekun będzie musiał regularnie odwiedzać;
Podkreślmy przy tym, że standardowo opiekun do seniorów nie ponosi kosztów mieszkania ze swoim podopiecznym, czyli rodzina nie powinna oczekiwać od niego, aby np. dokładał się do czynszu czy mediów. Jeśli taka sugestia się pojawi, należy od razu skontaktować się z Ambercare24.pl – nasz pracownik wyjaśni to nieporozumienie.
Ustalenie podstawowych praw i obowiązków opiekuna do seniorów
Te kwestie powinny zostać uściślone w umowie, o co bardzo skrupulatnie dbamy w Ambercare24.pl. Wiadomo jednak, że zawsze trzeba brać pod uwagę ryzyko jakichś niedopowiedzeń czy prób celowego wprowadzania opiekuna w błąd. Niestety, zdarzają się sytuacje, gdy rodzina podopiecznego lub nawet sam senior wymuszają na opiekunie świadczenie usług, które nie leżą w zakresie jego obowiązków – najczęściej chodzi o sprzątanie całego domu (również tych pomieszczeń, z których opiekun nie korzysta) oraz wykonywanie różnego rodzaju prac remontowych.
Każdy z opiekunów zatrudnionych za pośrednictwem Ambercare24.pl jest uczulany na takie sytuacje i wie, że nie należy akceptować podobnego zachowania. Zamiast wdawać się w spór i psuć relacje z rodziną/seniorem, lepiej będzie zostawić tę sprawę naszym pracownikom, którzy szybko i jednoznacznie wyjaśnią wszelkie wątpliwości z klientami.
Jeśli natomiast chodzi o prawa opiekuna, to przy okazji pierwszego spotkania warto uściślić chociażby to, czy rodzina akceptuje przygotowywanie sobie posiłków z produktów kupionych dla seniora (zwykle nie ma z tym problemu). Należy również uzgodnić sposób rozliczania się z pieniędzy przekazywanych opiekunowi na zakupy jedzenia i leków oraz opłacanie rachunków, jeśli to również mieści się w zakresie jego obowiązków.